Erfahrungsbericht: Meine Sprachreise nach Hovden im Sommer 2016

Hier kommt ein Erfahrungsbericht von Franziska aus der Schweiz, die an einer Sprachreise im Sommer 2016 nach Hovden teilgenommen hat. Sie hat extra ein kleines Wandertagebuch auf Norwegisch verfasst und ihre schönsten und lustigsten Bilder spendiert.

Storartet! Hjertelig takk! Og velkommen tilbake!

Språkkurs og turferie på Hovden i Setesdal

31. juli: Sveits – Oslo – Hovden (Setesdal)

Med Haukeliekspressen reiser jeg søndag morgen fra Oslo Bussterminal og skifter buss på Haukeli til bussen til Hovden. Den hyggelige bussturen tar ca 7 timer.

Yvonne venter på meg på bussholdeplassen på Hovden og ledsager meg til hytta som jeg deler med Britta fra Hamburg og Federico fra Brussel, de to andre kursdeltagerne. Hytta ligger midt i Hovdenfjellparken i naturen, rommene er koselige og det mangler ingenting. Mens jeg rigger meg til lager Yvonne kaffe og byr på noe å spise – jeg føler meg som i himmelen!

1. august: Tur langs elva Otra, Otrosåsen 858 m.o.h.

Ikke glem: I dag er det den sveitsiske nasjonaldagen!!

Etter frokost møter vi Yvonne ved turistinformasjonen. Været er ustabilt, men akkurat riktig for en tur langs elven Otra. Underveis lærer vi mye om naturen og om Hovden. Yvonne kan fortelle mye og kjenner området veldig godt. Ved breddene av innsjøen Hartevatn tar vi en pause. Plassen heter Hegni friområde og der er det en kafe der vi bestiller kaffe og ekte norske vafler med rømme og syltetøy!

Vi går tilbake på den andre siden av elva og Yvonne viser oss Grendehuset og biblioteket. Der skal vi holde kurset vårt. Etter kurset handler vi på KIWI og EXTRA. Om morgenen hadde vi som deler ei hytte laget en menyplan for hele uken.

2. august: Tur på Hartevassnutane 1068 m.o.h.

I dag møter vi Yvonne og de to norske vennene hennes, Stein og Vibeke, på Hegni. Sammen tar vi en tur opp til Hartevassnutane. På første platå tar vi en pause (for å spise Yvonnes Kvikklunsj sjokolade 🙂 ) før vi går videre til toppen og tar lunsjpause. Det blåste ganske krafti der oppe, men utsikten over Hovden er fantastisk. Selvfølgelig skriver vi navnene våre inn i gjesteboka.

Etterpå går vi videre på den andre siden av fjellryggen til vi kommer ned til Grendehuset. Vi starter kurset vårt på biblioteket. På biblioteket leter vi etter interessante bøker som vi arbeider med på kurset, leser og forteller om. Fordi været er bra og det er varmt tar vi kurset ute i sola. Før kurset slutter besøker vi Vibeke på arbeidsplassen sin i Badeland.

3. august: Tur på Hovdenuten 1119 m.o.h.

Yvonne kommer til hytta vår etter lunsj. Først jobber vi litt med grammatikk og så med leksene våre. Omkring klokka 15 gjør vi oss klare og starter med matpakkene i ryggsekkene på dagens tur til Hovdenuten. Oppstigningen er bratt, men godt gangbar. Vi klatrer igjen opp til toppen og skriver navnene våre inn i gjesteboka.

Dessverre begynner det å blåse og regne hardt. Derfor kan vi ikke spise lunsj der. Vi går samme vei tilbake fordi det ikke er bra å gå på våte og glatte stein.

Om kvelden får vi besøk av Stein. Han kommer for å snakke norsk med oss og som takk lager vi middag til ham. Det er veldig kult! Federico lager Spaghetti Carbonara og en fin jordbærdessert. Han er en begavet kokk. Kvelden er morsom og jeg liker å snakke med Stein. Det føles så nordisk 🙂

4. august: Børtemannbekken, Rundtur sti

Rundt lunsjtid møtes vi på biblioteket i Grendehuset og vi starter med grammatikk (preposisjoner). Etterpå går vi på en markert sti til eller langs Børtemannbekken, i dag i solskinn og regnvær (det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær). Dessverre regner det plutselig ganske hardt, slik at vi ikke kan ta lunsjpausen vår på det planlagte stedet. Vi må snu og går tilbake.

Senere drar vi til Hovdestøylen Hotell for å fortsette undervisningen der. Hjemme igjen på hytta gjør Britta og jeg som vanlig leksene mens Federico tar seg en løpetur, og vi snakker utelukkende norsk hele tiden! Jeg liker å være sammen med Britta, hun er så grei og morsom og kan fortelle mye … og hun lager kaffe hver morgen.

5. august: Vatnedalsdammen 120 m.o.h. og Nos 1209 m.o.h.

Siste kursdag. I dag starter vi kurset tidligere. Vi møtes på biblioteket og etter tekst- og grammatikkarbeidet kjører vi med bil til Vatnedalsdammen som ligger sør for Hovden. I solfylt vær ser vi på den enorme dammen og etterpå tar vi en tur langs elven. På vei tilbake stopper vi ved Skytesenter Fjell Våken der Vibeke har en annen jobb. Hun er så allsidig og full av energi! Vi sjekker dessuten tilbudene på butikken. Men til sist må vi si adjø. Fordi kurset slutter tidlig på dagen og været er så fantastisk, går Britta, Federico og jeg til fjellet Nos.

Hver dag har vi nå sett fjellet Nos fra hyttevinduet vårt, så vi må minst gå opp en gang! Oppe på toppen ligger det fortsatt litt snø. Selvfølgelig skriver vi navnene våre inn i gjesteboka – i gammel tradisjon – og sender Yvonne et bilde fra toppen!

6. august: Hovden – Oslo – Sveits

Om morgenen tar jeg Haukeliekspressbussen tilbake til Oslo.